تکنسین پروتزهای دندانی
دیباچه:
هدف این رشته تربیت متخصصان موردنیاز لابراتوارهای دندانپزشکی مراکز آموزشی، درمانی دولتی و خصوصی است. افرادی که با ساختن عضو مصنوعی برای کار ثابت مانند دندان مصنوعی (دندانپزشک، قالب دندان را تهیه میکند و متخصص پروتزهای دندانی براساس قالب، دندان را میسازد) و عضو مصنوعی برای کار متحرک مانند پلاکهای ارتودنسی در لابراتورهای دندانسازی و کلینیکهای دندانپزشکی حضوری فعال دارند.
تواناییهای لازم :
تکنسین پروتزهای دندانی کاری حساس ودقیق است و نیاز به دستانی توانمند و ماهر دارد. در این رشته دروس فیزیک، شیمی و زیستشناسی دارای اهمیت است و در نهایت داوطلبان باید توجه داشته باشند که هدف این رشته تربیت تکنسین متخصص و کارآمد است و از همین رو، این رشته تنها در مقطع کاردانی ارائه میشود.
موقعیت شغلی در ایران :
با توجه به توانمندیهایی که دانشجوی این رشته در طی تحصیل کسب میکند، براحتی میتواند جذب بازار کار شده و شغل مناسبی به دست بیاورد.فارغالتحصیلان این رشته میتوانند هم به صورت مستقل اقدام به تأسیس لابراتور کنند و هم در کلینیکهای دندانپزشکی فعالیت نمایند زیرا هر دندانپزشک عمومی یا ارتودنتسیت بری ساخت دندان مصنوعی یا قالبهای ارتودنسی باید با یک تکنسین پروتزهای دندانی فعالیت کند.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
بیوشیمی نظری، آناتومی دندان نظری و عملی، آسیبشناسی، میکروبشناسی نظری و عملی، بافتشناسی نظری و عملی، آناتومی عمومی نظری و عملی، بهداشت خانواده، فیزیک، پروتز کامل نظری و عملی، پروتز پارسیل، ارتودنسی نظری و عملی، استاتیک نظری و عملی، اوکلوژن نظری و عملی، لابراتوار اختصاصی، پروتزهای اطفال و ارتودنسی نظری و عملی، مواد دندان نظری و عملی.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
پرستاری
دیباچه:
همیشه در میدان است. سربازی است که در سختترین شرایط نیز مشکلات را
میپذیرد و به بیماران و دردمندان رسیدگی میکند و اجازه میدهد تا همه
بیماران صعبالعلاج، بیماران عفونی و واگیردار، بیمارانی که شعلههای آتش
چهرهشان را متلاشی کرده است و کسی طاقت دیدن آنها را ندارد، در وسعت
دستهای آسمانیاش، آرامش یابند. این، حرفه او است. حرفهای که پرستار با
قلبی سفید و قدمهایی سبز در آن گام برمیدارد.البته امروره با گذشت زمان و
پیشرفت علم و تکنولوژی، حرفه پرستاری یک رشته علمی است و متخصص این رشته
باید علوم بسیاری را فرا بگیرد و کاربرد آنها را در ارتباط با مریض
بیاموزد. از سوی دیگر باید توجه داشت که وظیفه یک پرستار تنها مراقبت از
بیمار در بیمارستان نیست بلکه یک پرستار با مراقبت از افراد در تمام مراحل
زندگی آنها از پیشگیری از بیماریها گرفته تا مراقبت در هنگام بیماری و
توانبخشی پس از بیماریها سر و کار دارد. زیرا بسیاری از بیماریها ریشه در
عادتهای غلط و شیوه نادرست زندگی دارد. برای مثال زمینه بسیاری از
سکتههای قلبی از مدتها قبل فراهم میشود و دلیل آن نیز نوع غذای فرد، وزن
او و مقدار فعالیت بدنیش میباشد. حال این پرستار است که با آموزشهای لازم
در مورد نوع غذا،نحوه و مقدار فعالیت بدنی و نحوه جلوگیری از فشار خون و
افزایش چربی سعی میکند تا از بیماری پیشگیری کند یا افراد را با علایم و
اختلالات بیماری آشنا سازد تا بیمار به موقع و پیش از پیشرفت بیماری به
دکتر مراجعه کند.در کل میتوان گفت که پرستار یک عضو مهم در تیم مراقبت
بهداشتی است و نقشهای گستردهای از جمله نقش مراقبتی، حمایتی،
درمانی، هماهنگی، مشورتی، مدیریتی و تحقیقاتی دارد. به این معنا که
پرستار وظیفه مراقبت و حمایت از بیمار، هماهنگی بین بیمار و پزشک ،
بیمار و خانواده بیمار (انتقال دهنده خواستها و نیازهای بیمار یا
مددجو)، مسؤولیت مدیریت بخش (اولویتبندی برای رسیدگی به بیماران و
تصمیمگیری به موقع در مورد بیماران اورژانسی)، آموزش به بیمار در
جهت تطابق با مشکلات و ناراحتیهای پیشآمده، تحقیق درباره روشهای
مراقبتی که اعمال کرده است و تحقیق بر روی نحوه کاهش تعداد
روزهای بستری یک بیمار را برعهده دارد.
تواناییهای لازم :
دانشجوی پرستاری باید عاشق انسان و انسانیت باشد تا بتواند در شرایط
سخت و بحرانی حتی زمانی که خسته است یا آمادگی جسمی و روحی لازم
را ندارد، به دیگران کمک کند. همچنین باید فردی منظم و دقیق باشد و
بداند که نظم و سختگیری اساس کار رشته پرستاری است و از لحاظ
درسی نیز لازم است که به زیستشناسی، شیمی و زبان انگلیسی مسلط
باشد چون برای روزآمد بودن و اطلاع از آخرین دستاوردهای دانش
پرستاری، باید از مجلات و منابع علمی به زبان انگلیسی استفاده
کند.در ضمن دانشجوی پرستاری باید از سلامت کامل جسمانی برخوردار باشد
تا به یاری دید قوی بتواند کارهای ظریف و دقیق پرستاری را به خوبی
انجام دهد و با شنوایی خوب، صدای قلب را حتی اگر ضعیف باشد، بشنود.
حتی داشتن قدی متناسب و عدم لکنت زبان یا لرزش دست در این رشته
ضروری است. چون همین مشکلات به ظاهر کوچک، در کارایی یک پرستار
بسیار مؤثر است.در کل باید گفت که پرستاری علم و هنر است برای
همین یک پرستار باید علاوه بر دانش لازم، از آمادگی روحی و روانی،
صبر و حوصله، روابط عمومی خوب و قدرت تجزیه و تحلیل بالا برخوردار
باشد. به عبارت دیگر یک پرستار نمیتواند تنها با تکیه بر دروس
دانشگاهی، در کار خود موفق شود بلکه باید از دانش خود در شرایط مختلف
و متفاوت به درستی استفاده کند و این نیاز به قدرت تجزیه و تحلیل
خوب، سرعت عمل و آمادگی روحی و روانی دارد.
موقعیت شغلی در ایران :
در کشور ما با این که پرستاران جایگاه واقعی خود را نیافتهاند و در
چند سال اخیر نیز با تعداد قابل توجهی فارغالتحصیل رشته پرستاری از
دانشگاه آزاد و دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی
روبرو هستیم اما هنوز مراکز بهداشتی ـ درمانی به پرستارانی متخصص،
مجرب و توانمند نیازمندند و در واقع بازار کار برای فارغالتحصیل خوب
این رشته وجود دارد.چون پرستاران علاوه بر کار در بیمارستانها و
مراکز بهداشتی ـ درمانی میتوانند در صنعت برای مراقبت از سلامت و
بهداشت کارکنان صنایع مختلف، در سازمان تربیت بدنی و مراکز ورزشی
به عنوان یکی از اعضای اصلی تیم مراقبت پزشکی و در آموزش و پرورش
فعالیت نمایند.حتی یک پرستار میتواند به طور مستقل فعالیت کند؛
یعنی با تأسیس مرکز بهداشت خصوصی به ارزیابی وضعیت سلامت افراد
جامعه بپردازد یا مهدکودک دایر نماید.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه:
تشریح، فیزیولوژی، ایمونولوژی، بیوشیمی، میکروبشناسی، انگلشناسی، آمار حیاتی مقدماتی.
دروس اصلی:
تغذیه و تغذیه درمانی، اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماریها،
روانشناسی اجتماعی، داروشناسی، زبان تخصصی، اصول و روش آموزش به
بیمار.
دروس تخصصی:
اصول و فنون کاربرد احکام اسلامی در پرستاری، بررسی وضعیت سلامت،
پرستاری بهداشت جامعه، پرستاری بهداشت مادران و نوزادان و
مراقبتهای دوران بارداری و زایمان ، بیماریهای داخلی، عفونی و
پرستاریهای مربوط ، پرستاری ویژه، پرستاری در فوریتها، کودکان و
پرستاری مربوط 1 (کودک سالم)، کودکان و پرستاری مربوط 2 (کودک
بیمار)، بهداشت روانی، بیماریها و پرستاریهای مربوط ، اصول مدیریت
خدمات پرستاری، تاریخ و تحولات و اخلاق پرستاری، کارآموزی .
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
بینایی سنجی
دیباچه:
"سازمان بهداشت جهانی علم بینایی سنجی را مراقبت اولیه از بینایی میداند.
به این معنا که یک بیمار چشم در آغاز باید توسط یک بیناییسنج (اپتومتریست)
معاینه شود تا اگر دچار عیوب انکساری، اختلالات دید دو چشمی، انحرافات
عضلانی آشکار و غیرآشکار، تنبلی چشم، فیکساسیونهای غیر مرکزی و مواردی از
این قبیل بود، توسط متخصص بیناییسنجی معاینه گردد و در غیر این صورت به
پزشک متخصص ارجاع داده شود." در حقیقت وظیفه بیناییسنج تشخیص و تصحیح
عیوب انکساری (نزدیکبینی، دوربینی و آستیگماتیسم) با تجویز عدسیهای
مناسب مانند عدسیهای عینک یا لنزهای تماسی، تشخیص و تصحیح
اختلالات دید دو چشمی و تنبلی چشم، تعیین بهداشت عمومی چشم و
بهداشت بینایی در محیطهای کار و تحصیل و دادن آموزش لازم در این
زمینه است؛ یعنی یک بیناییسنج باید بر روی محیطهای کار از نظر
مقدار روشنایی و حفاظت بینایی کار کارشناسی کند. همچنین تهیه و تجویز
وسایل کمک بینایی ماند اکولرهای ساده، مرکب، سیستمهای تلسکوپیک و
تلویزیونهای مداربسته برای نیمهبینایان و اندازهگیری میدان
بینایی در تخصص فارغالتحصیلان این رشته است. از سوی دیگر وقتی یک
بیمار به بیناییسنج مراجعه میکند متخصص این رشته پس از گرفتن
تاریخچه سلامت چشم و معاینه دقیق برای تعیین اشکالهای اصلی، در
صورت نیاز، بیمار را به متخصص مربوط اعم از چشم پزشک، متخصص گوش و
حلق و بینی، متخصص داخلی یا متخصص مغز و اعصاب ارجاع میدهد.
تواناییهای لازم :
یک بیناییسنج باید به درس فیزیک مسلط و بخصوص به فیزیک نور
علاقهمند باشد همچنین در دوره دبیرستان و پیشدانشگاهی درسهای ریاضی و
زیستشناسی را به خوبی فراگرفته باشد. از نظر جسمانی نیز لازم است
که از چشمها و دستهایی سالم برخوردار باشد. در ضمن این رشته صبر و
حوصله زیاد میخواهد چرا که تعیین نمره عینک یکی از سختترین کارها
در علوم بینایی است ونیاز به صبر و حوصله زیاد دارد.
موقعیت شغلی در ایران :
در حال حاضر یک بیناییسنج موقعیت کاری خوبی دارد و حدود 80%
فارغالتحصیلان جذب بازار کار میشوند چون علاوه بر این که میتوانند
به طور مستقل مطب باز کنند و در زمینه تخصص خود فعالیت نمایند، تنها
افرادی هستند که در زمینه ارائه عینکهای مربوط به عیوب انکساری
به طور علمی و دانشگاهی تخصص دیدهاند. در ضمن یک بیناییسنج
میتواند به عنوان مشاور در مورد بهداشت چشم و مشکلات بینایی در
محیطهای آموزشی، خدماتی و صنایع با سازمانهای دولتی و صنایع
همکاری کند، یا مسؤول سنجش بینایی جهت امور استخدامی و نظامی و اخذ
گواهینامه رانندگی و خلبانی باشد و در اورژانس برای انجام کمکهای
اولیه چشمی تا رسیدن بیمار به مراکز ذیربط فعالیت نماید.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه و اصلی:
فیزیک نور، شیمی عمومی، بیوشیمی، فیزیولوژی عمومی، تشریح عمومی و
اعصاب، آمار حیاتی ، کمکهای اولیه، اورژانسهای چشم، آسیبشناسی
عمومی، میکروبشناسی، داروشناسی، علائم چشمی در بعضی از بیماریهای
داخلی، ژنتیک و چشم، تشریح و بافتشناسی چشم، فیزیولوژی چشم،
اپتیک هندسی و فیزیکی، لابراتوار اپتیک، فیزیولوژی اپتیک، مقدمات
اپتومتری، ابزرواسیون ، تاریخچه اپتومتری و علوم بینایی، زبان
تخصصی، اپتومتری، بینایی محیطی.
دروس تخصصی:
عدسیهای تماسی، آسیبشناسی چشم، اپتومتری کودکان، اپتومتری افراد
مسن و نیمهبینایان، اپتومتری مشاغل و بهداشت چشم، اپتومتری چشم،
مکانیسم دید دو چشمی، درمان آنومالیهای دو چشمی، آنالیز مشاهدات
کلنیکی،پایان نامه ، کارآموزی.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
پرستاری دندانپزشکی
دیباچه: هدف رشته پرستاری دندانپزشکی آموزش بهداشت دهان و دندان است تا از
بیماریهای دهان و دندان پیشگیری شود. دانشجویان این رشته علاوه بر کسب
اطلاعات پایه درباره کلیه دروس دندانپزشکی، اطلاعات نظری و عملی درباره
نحوه مسواک زدن، اصول بهداشت دهان ودندان، فلوراید تراپی و جرمگیری به
دست میآورند. فارغالتحصیلان میتوانند در کارهای ساده لابراتواری
دندانپزشکی،خدمات دندانپزشکی در حین کار، بهداشت کاری دندانها، شرکت در
گروههای پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان، قبول مسؤولیت امور اداری
مراکز دندانپزشکی و پذیرش بیماری، همکاری موثری داشته باشند.
درسهای این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
بیوشیمی، بافتشناسی عمومی و اختصاصی، تشریح سر و گردن، میکروبشناسی و ایمنی دندان، فیزیولوژی، کالبدشناسی و مرفولوژی دندان.
دروس اصلی:
آسیبشناسی عمومی و اختصاصی، مواد دندانی، بیماریهای دهان و تشخیص، کمکهای اولیه، بهداشت دهان و تغذیه، فارماکولوژی، بهداشت عمومی.
دروس تخصصی:
ترمیمی پیشگیری، پروتزهای متحرک و ثابت، اندو، رادیوگرافی. اطفال و
پیشگیری، جراحی فک و دهان، پریو، ارتودنسی، پاراکلینیک بهداشت دهان
(لابراتوار فانتو)، کارآموزی.منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی
سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی
سازمان سنجش
بیوتکنولوژی
دیباچه: اساس و پایه بیوتکنولوژی جدید را میتوان انتقال ژنهای یک
موجود به موجود دیگر و فعال ساختن آنها در موجود جدید دانست؛ فنآوری
رو به گسترشی که امروزه به سرعت در صنایع دارویی، غذایی، پزشکی،
شیمیایی و کشاورزی وارد شده است. برای مثال ممکن است این ژنها
وارد یک باکتری شوند و پس از فعال شدن، ترکیبات کم مقدار ولی
باارزشی چون هورمون رشد یا انسولین ایجاد کنند یا ممکن است این
ژنها به گیاهان منتقل شده و گونههایی را ایجاد کنند که در مقابل
آفتکشها مقاوم هستند یا این که بازدهی بالایی دارند. به این
ترتیب استفاده از انسولین برای بیماران دیابتی محدودیت خاصی نخواهد
داشت همچنین کشاورزان میتوانند در پرورش گیاهانی چون سویا از سموم
و آفتکشهای کمتری استفاده کنند وبا استفاده از نژادهای جدید، با
همان سرمایهگذاری قبلی، محصولی تا چند برابر به دست آورند.رشته
بیوتکنولوژی یک رشته کاربردی و میان رشتهای مهندسی ـ علوم پایه
است که قلمرو آن حداقل 33 حوزه تخصصی علوم را در برمیگیرد. این
رشته در کشور ما از سال 1378 در دانشکده علوم دانشگاه تهران در مقطع
دکترای پیوسته ارائه میشود.رشته بیوتکنولوژی از سه مرحله
کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری تشکیل شده است که دانشجویان در
مرحله کارشناسی پس از گذراندن موفقیتآمیز 132 واحد دروس مشترک
معرفتی- نظری، علوم پایه، پزشکی، مهندسی و مبانی بیوتکنولوژی به
اضافه آموختن زبان انگلیسی در حد 550 نمره تافل و آشنایی کامل با
یک زبان برنامهنویسی کامپیوتر در صورتی که معدل آنها در هر نیمسال
تحصیلی کمتر از 15 نباشد، میتوانند وارد مرحله دوم؛ یعنی مقطع
کارشناسیارشد شوند که در این مقطع یکی از 6 گرایش بیوتکنولوژی
میکروبی، بیوتکنولوژی پزشکی، بیوتکنولوژی محیطی و دریایی،
بیوتکنولوژی مولکولی، فرآورش زیستی و بیوتکنولوژی کشاورزی (گیاهی)
را انتخاب کرده و بعد از گذراندن 48 واحد در یکی از گرایشهای تخصصی،
و انجام معادل 6 واحد پژوهشهای انفرادی و ارائه 2 واحد سمینار از
مقطع کارشناسیارشد فارغالتحصیل میشوند. در این مرحله در صورتی که
میانگین نمرات دروس مقطع کارشناسیارشد آنها حداقل 16 باشد، میتوانند
در امتحان جامع شرکت کنند و در صورت موفقیت در این امتحان، وارد
مرحله دکترای تخصصی (Ph.D) شده و رسماً برای ثبت پایان نامه دکتری
اقدام کنند.به عبارت دیگر دانشجویان این رشته نیز برای ورود به
مقطع کارشناسیارشد و دکتری باید شرایط لازم را داشته باشند؛ یعنی
باید میانگین معدل بالایی داشته و در آزمون جامع موفق شوند اما در
یک آزمون رقابتی شرکت نمیکنند.در این میان دانشجویان گرایش
"بیوتکنولوژی میکروبی" در زمینه بیوتکنولوژی غذایی و دارویی، تولید
آنزیمها، پروتئینها، پلی ساکاریها، قارچها و مخمرها اطلاعات لازم را
به دست میآورند."بیوتکنولوژی پزشکی" نیز در زمینه ژنتیک پزشکی،
تشخیص بیماریهای عفونی، ارثی و سرطانی، تعیین نقشه ژنی و
درمانهای مولکولی، کاربرد بیوتکنولوژی در پزشکی قانونی، تولید
فرآوردههای نوترکیب و واکسنها و مواد تشخیصی است و "بیوتکنولوژی
محیطی و دریایی" به استخراج معادن از طریق بیولوژیک، تصفیه
فاضلابها و آلایندههای خطرناک و جامد، رفع آلودگی دریاها و بازسازی
بیولوژیکی محیط میپردازد."بیوتکنولوژی مولکولی" شامل مهندسی ژنتیک،
مهندسی پروتئین، تولید آنتیبادیهای منوکلونال، غشاء و سنسورهای
بیولوژیک و انجام تحقیقات بنیادی بیوتکنولوژی میشود و "فرآورش
زیستی" (مهندسی فرآیندهای زیستی) به طراحی راکتورهای بیوشیمیایی،
تکنولوژی فراورش مواد غذایی، آنزیمها و داروها میپردازد. و بالاخره "
بیوتکنولوژی گیاهی" (کشاورزی) به کشت سلول و بافت گیاهی، تعیین
نقشه ژنی گیاهی، مهندسی ژنتیک گیاهی، تولید بذر و نهال مقاوم به
شرایط نامناسب محیط، بیماریهای متداول و حشرات و آفات عمده، تولید
کودهای زیستی و آنزیمها و هورمونها با منشاء گیاهی میپردازد.
تواناییهای لازم :
رشته بیوتکنولوژی از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی و
علوم تجربی دانشجو میپذیرد چرا که بعضی از گرایشهای این رشته به
علوم پزشکی و بعضی دیگر از گرایشها به رشتههای مهندسی مربوط
میشود.گفتنی است که دوره دکترای مستقیم بیوتکنولوژی، دوره آموزشی
خاصی است که مناسب با تواناییهای دانشجویانِ سرآمد به صورت
پیوسته و فشرده تنظیم شده است و با پذیرش دانشجویانی که از نظر
بهره هوشی، قدرت درک و استدلال، توان نوآوری و خلاقیت، خودآموزی و
استفاده مناسب از وقت، علاقه و انگیزه شدید به یادگیری و
تواناییهای ذهنی و روانی سرآمد همگنان خود هستند، آنان را برای اخذ
درجه دکتری در این رشته آماده میکند.از همینرو نیمی از ظرفیت
پذیرش این رشته به داوطلبانی اختصاص دارد که در مرحله ماقبل
نهایی المپیادهای دانشآموزی ریاضی،فیزیک، شیمی، کامپیوتر و
زیستشناسی پذیرفته شده باشند و نیمی دیگر نیز مخصوص داوطلبانی است
که از طریق آزمون سراسری وارد شده و نمره کل آزمون سراسری آنها از
000 , 10 کمتر نباشد.در ضمن از پذیرفتهشدگان این رشته، مصاحبه علمی
به عمل میآید تا دانشجویانی که واقعاً علاقهمند بوده و انگیزه
علمی لازم را دارند، وارد این رشته شوند.
موقعیت شغلی در ایران :
رشته بیوتکنولوژی، یک رشته جدید است و بیشک مدتی زمان خواهد برد
تا فارغالتحصیلان آن، جایگاه واقعی خویش را پیدا کنند اما این به
معنای آن نیست که موقعیت شغلی برای فارغالتحصیلان این رشته مهیا
نیست چون زمینه کار بیوتکنولوژی در داخل کشور مساعد است و برای
مثال در حال حاضر عدهای از دانشجویان دوره دکترای میکروبیولوژی که
در زمینه بیوتکنولوژی میکروبی مطالعه میکنند، بر روی آبهای شور
کشور مثل دریاچه ارومیه که امکان رشد موجودات در آن پیچیده و مشکل
است، تحقیق میکنند تا با بهرهگیری از تکنیکهای بیوتکنولوژی،
محیطی مناسب برای رشد موجودات دریایی در داخل آن فراهم آورند.از
سوی دیگر فارغالتحصیلان این رشته میتوانند به عنوان نیروی انسانی
متخصص برای مدیریت میانی و هدایت امور فنی خطوط تولید، مزارع و
آزمایشگاهها مشغول به فعالیت شوند.
درسهای این رشته در طول تحصیل:
دروس مشترک در گرایشهای مختلف بیوتکنولوژی :
روانشناسی عمومی، فلسفه عمومی، فلسفه هنر و زیباییشناسی، فلسفه و
روش شناسی علوم، تاریخ علم، روش تحقیق، مبانی منطق ، منطق
ریاضی، اصول و مبانی مدیریت صنعتی، آشنایی با قرآن کریم، مبانی
علم حقوق و روابط بینالملل، اصول علم اقتصاد، ریاضی عمومی ، آمار و
احتمالات، محاسبات علمی عددی، شیمی عمومی، شیمیآلی ، شیمی
تجزیه، شیمی فیزیک ، مکانیک ، الکتریسته و مغناطیس، موج و حرارت،
فیزیک جدید، زیستشناسی عمومی ، زیستشناسی سلولی ، زیستشناسی
مولکولی، ژنتیک عمومی، ژنتیک میکروارگانیسمها، اصول مهندسی ژنتیک،
میکروبیولوژی عمومی ، میکروبیولوژی کاربردی، بیوشیمی ساختمانی،
متابولیسم، روشهای بیوشیمی و دستگاهها، ایمنیشناسی، زیستشناسی
پرتوی، اصول مهندسی بیوشیمی، موازنه جرم و انرژی، مکانیک سیالات ،
انتقال حرارت، انتقال جرم، مبانی بیوتکنولوژی پزشکی، مبانی
بیوتکنولوژی مولکولی، مبانی بیوتکنولوژی کشاورزی، مبانی بیوتکنولوژی
محیطی ، مقررات زیست ایمنی.
دروس تخصصی گرایش بیوتکنولوژی پزشکی:
ایمونوژنتیک، ایمنیشناسی سلولی - مولکولی، ژنتیک پزشکی،
متابولیتهای میکروبی، فاراماکوژنتیک، فرآوردههای نوترکیب، مهندسی
ژنتیک پیشرفته، آنزیمولوژی.
دروس تخصصی گرایش بیوتکنولوژی محیطی و دریایی:
فروشوئی میکروبی، تصفیه بیولوژیکی فاضلابها، تصفیه بیولوژیکی
آلایندههای خطرناک، آلودگی دریا و بیوتکنولوژی دریایی، پاکسازی
زیستی، مدلسازی و شبیهسازی فرآیندها، معادلات دیفرانسیل، شیمی
فیزیک ، میکروبیولوژی محیطی.
دروس تخصصی گرایش بیوتکنولوژی مولکولی:
بیوفیزیک سلولی مولکولی، مهندسی ژنتیک پیشرفته، آنزیمولوژی،
ساختمان و عمل پروتئینها، ساختمان و عمل اسیدهای نوکلئیک،
زیستشناسی مولکول پیشرفته، بیولوژی سلولی - مولکولی تکوینی، شیمی
فیزیک .
دروس تخصصی گرایش فرآورش زیستی:
مهندسی واکنشهای شیمیایی، فرآیندهای جداسازی، طراحی راکتورهای
بیوشیمیایی(بیوراکتورها)، مبانی بیوتکنولوژی تخمیر، پدیدههای انتقالی
در سیستمهای بیوشیمی، کنترل فرآیند، طرح و اقتصاد مهندسی، معادلات
دیفرانسیل، شیمی فیزیک.
دروس تخصصی گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی:
سیتوژنتیک (کلاسیک و نوین)، اصول اصلاح نباتات، اصلاح نباتات
پیشرفته، کشت بافت گیاهی و کاربردهای آن، تعیین نقشه ژنی گیاهی
(کلاسیک ونوین)، ژنتیک مولکولی گیاهی ، روشهای نوین انتقال ژن
به گیاهان، آفات و بیماریهای گیاهی، مهندسی ژنتیک پیشرفته.
دروس تخصصی گرایش بیوتکنولوژی میکروبی:
میکروبیولوژی محیطی، فیزیولوژی میکروارگانیسمها، پدیدههای تخمیری،
پروتئینها و پلی ساکاریدهای میکروبی، بیوتکنولوژی غذایی،
بیوتکنولوژی آرکی باکترها، آنتی بیوتیکها، بیوتکنولوژی قارچها.