تکنولوژی تولیدات گیاهی
دیباچه:
کاردان تکنولوژی تولیدات گیاهی تخصص لازم را در زمینههایی چون مباشرت در
عملیات کاشت، داشت و برداشت محصولات عمده زراعی، مبارزه با آفات و امراض
گیاهی و علفهای هرز به دست میآورد. داوطلب این رشته باید در درس
زیستشناسی توانمند بوده و روحیه کار در محیطهای کشاورزی و روستایی را
داشته باشد. فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در شرکتهای تعاونی
روستایی، مراکز خدمات کشاورزی، روستایی و عشایری، شرکتهای کشت و صنعت و
واحدهای تولیدی، جهاد کشاورزی و بخش خصوصی فعالیت کنند.
درسهای این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
شیمی عمومی، ریاضیات عمومی، گیاهشناسی عمومی، فیزیک و هواشناسی
دروس اصلی:
خاکشناسی عمومی، دامپروری عمومی، زراعت عمومی، باغبانی عمومی، اقتصاد
کشاورزی و تعاون، مدیریت، حسابداری و بازاریابی، روشهای آبیاری، مقدمات
ترویج و آموزش کشاورزی، مناظر و نقشهبرداری، عملیات کشاورزی.
دروس تخصصی:
زراعت خصوصی، باغبانی خصوصی، حشرهشناسی و دفع آفات، قارچشناسی و
بیماریهای گیاهی، مبارزه با علفهای هرز، عملیات کارگاهی، ماشینهای
کشاورزی، کارورزی، کارآموزی.منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان
سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان
سنجش
تکنولوژی تولیدات دامی
دیباچه: یکی از مشکلات مهم دامداری ما که همواره موجب کاهش محصولات مربوط
به دام و طیور میشود، این است که بیشتر مجریان برنامهها در زمینه دامداری
نوین، تحصیلات لازم را ندارند، به طوری که روشهای کار، سنتی و در حد
قدیمی باقی مانده است.تربیت کاردان در این رشته میتواند ضمن بهرهگیری
از تواناییهای متخصصین دامداری و مرغداری، برنامههای کشاورزی را با
راندمان کمی و کیفی بیشتری قرینسازد، زیرا این رشته اطلاعات لازم را برای
کارهای عملی دامداری و مرغداری و تهیه شرایط و امکانات لازم برای نگهداری
دام و طیور در اختیار دانشجویان قرار میدهد.از عمدهترین مراکز جذب
فارغالتحصیلان این رشته میتوان به سازمان گسترش خدمات تولیدی، مراکز
خدمات کشاورزی، روستایی و عشایر، شرکتهای کشت و صنعت، واحدهای تولیدی،
جهاد کشاورزی، بنیاد جانبازان و بخش خصوصی اشاره کرد.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه:
شیمی عمومی، ریاضیات عمومی.
دروس اصلی:
زراعت عمومی، اقتصاد کشاورزی و تعاون، مدیریت حسابداری و بازاریابی، میکروبشناسی، مرتع و مرتعداری، عملیات کشاورزی.
دروس تخصصی:
دامپروری، داروهای دامی (فارما کولوژی)، بیماریهای عفونی دام وطیور،
بیماریهای انگلی دام و طیور، خوراک و خوراک دادن، بهداشت دام، بیماریهای
مشترک انسان ودام، تلقیح مصنوعی و تشخیص آبستنی، رکورد گیری و نمونه برداری
در دامپروری، طراحی ساختمانهای دامپروری، زنبورداری، کار آموزی، کارورزی
.منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم
فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
تکنولوژی پرتوشناسی (رادیولوژی )
دیباچه: با تولد این تکنولوژی، بشر از پوست و گوشت گذشت و به اعماق
شگفتانگیز بدن انسان راه یافت و توانست اجزای بدن را بیشتر در معرض دید و
بررسی قراردهد.سخن از دانش رادیولوژی تشخیصی است که در سالهای اخیر بسرعت
پیشرفت کرده و امکانات تشخیص پزشکی را به طور غیرقابل تصوری به پیش رانده
است. بیشک به کارگیری این دانش، نیاز به تخصص ویژه دارد؛ تخصصی که در
رشته تکنولوژی پرتوشناسی آموزش داده میشود. به عبارت دیگر، رشته تکنولوژی
پرتوشناسی، نحوه تصویربرداری از اعضای مختلف بدن را برای تشخیص پزشکی آموزش
میدهد.دانشجویان این رشته در ابتدا دروس پایه از قبیل فیزیک، آناتومی و
فیزیولوژی را مطالعه میکنند و سپس دروس تخصصی تصویربرداری پزشکی را
میآموزند و در همین زمینه با دستگاههای تصویربرداری و نحوه کارشان آشنا
میشوند و پس از 2 سال میتوانند به عنوان کاردان تصویربرداری، در بخشهای
رادیولوژی شروع به کار کنند.گفتنی است که اگر مسؤول تکنولوژی رادیولوژی،
آموزش لازم را ندیده باشد علاوه بر اینکه پرتوگیری بیمار را بالا میبرد و
به او آسیب میرساند، تصاویر مناسبی نیز از اعضای بدن تهیه نمیکند. در
نتیجه، دکتر رادیولوژیست نمیتواند تفسیر مناسبی از تصاویر داشته و از روی
آنها تشخیص پزشکی دهد.تفاوت توانمندیهای کاردان و کارشناس این رشته نیز در
آن است که در تکنولوژی پرتوشناسی از دستگاههای متفاوتی استفاده میشود و
از اعضای مختلف بدن تصویربرداری میگردد. برخی از این تصویربرداریها ساده
است؛ مثل تصویربرداری از دست، پا و انگشتان، اما برخی از تصویربرداریها
تداخلی است؛ مثل تصویربرداری از سیستم گوارش، عروق و ادرار که اینگونه
تصویربرداریها، اختصاصی و نسبتاً دشوار میباشد و نیاز به دانش ویژه دارد.
در این میان تصویربرداریهای ساده بر عهده فارغالتحصیلان کاردانی و
تصویربرداریهای تخصصی و کار با دستگاههای M.R.I و C.P بر عهده
فارغالتحصیلان کارشناسی است.
تواناییهای لازم :
کار رادیولوژیست، یک کار بیمارستانی است. از همین رو دانشجوی این رشته باید
حس کار در بیمارستان و با بیماران را داشته باشد. همچنین باید بتواند
درسهایی را که در طول تحصیل به صورت تئوری فرا گرفته، در کار عملی مورد
استفاده قرار دهد و در نهایت لازم است که در درسهای زیستشناسی، ریاضی و
فیزیک توانمند باشد. تسلط به درسهای ریاضی و فزیک تا جایی مهم است که برخی
از استادان رادیولوژی معتقدند که دانشجوی این رشته باید از بین داوطلبان
گروه آزمایشی ریاضی و فنی انتخاب گردد. زیرا بدون آگاهی از اصول فیزیک که
بر مبنای آن، کار تصویربرداری انجام میگیرد، امکان اشتباه در این کار
وجود دارد.
موقعیت شغلی در ایران :
کار رادیولوژیست در مقطع کاردانی و کارشناسی یک کار اجرایی است. البته
کاردان این رشته بیشتر تصویربرداری ساده مثل تصویربرداری از دست، پا و
انگشتان را انجام میدهد و کارشناسان این رشته تصویربرداری اختصاصی یا
تصویربرداری تداخلی مانند تصویربرداری از دستگاه گوارش یا عروق را بر عهده
دارند. در ضمن کار با دستگاههایی مثل توموگرافی و MRI در محدوده فعالیت
کارشناس این رشته است.در کل فارغالتحصیلان کاردانی این رشته در مؤسسههای
تصویرنگاری و بیمارستانها میتوانند به عنوان مسؤول آمادهسازی دستگاههای
مختلف رادیوگرافی، انجام عمل رادیولوژی، ظهور و ثبت کلیشههای رادیوگرافی
فعالیت کنند.
درسهای این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
فیزیک عمومی، تشریح، فیزیولوژی انسان، بهداشت عمومی
دروس اصلی:
کمکهای اولیه و مراقبت از بیمار در بخش پرتوشناسی، تشریح استخوان و مفاصل، اصطلاحات پرتوشناسی و ترمینولوژی پزشکی.
دروس تخصصی:
فیزیک پرتوها، فیزیک پرتوشناسی تشخصیص، رادیوبیولوژی و حفاظت در برابر
پرتوهای یونساز، روشهای پرتوگاری، رادیوگرافی با ماده حاجب، اصول
تاریکخانه، اصول نگهداری و تعمیرات مقدماتی دستگاههای پرتوشناسی، ارزیابی
تکنیکی فیلمهای پرتونگاری، کارآموزی بیمارستانی.منبع: کتاب آشنایی با رشته
های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار
سامان رشته ی سازمان سنجش
تکنولوژی پزشکی هسته ای
دیباچه:
هدف رشته تکنولوژی پزشکی هستهای تربیت افراد کارآمدی است که بتوانند زیر نظر پزشکان و متخصصان درمراکز تشخیصی و درمانی پزشکی هستهای و نیز مراکز آموزشی مرتبط، بیماران را در مورد چگونگی مصرف صحیح داروهای رادیواکتیو (رادیو داروها) تجویز شده و حفاظت آنان در برابر اشعه یونساز، عملاً یاری نمایند. تربیت این رشته با توجه به توسعه کاربرد رادیوداروها در تشخیص و درمان بیماریها و ضرورت تأمین نیروهای کمکی اهمیت بسیاری دارد.
درسهای این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
فیزیک عمومی، آناتومی (تشریح انسانی)، فیزیولوژی انسانی و فیزیوپاتولوژی، اخلاق پزشکی، کمکهای اولیه و مراقبت از بیمار، اصطلاحات و کلیات پزشکی، بافتشناسی و آسیبشناسی.
دروس اصلی و تخصصی:
فیزیک تشعشع و مواد رادیواکتیو، آمار و ریاضی، رادیو بیوشیمی و رادیو فارماکولوژی، رادیو بیولوژی، حفاظت در برابر پرتوها، دوزیمتری پرتوها، اصول کامپیوتر، شناخت دستگاههای پزشکی هستهای، روشهای پزشکی هستهای، اصول تاریکخانه و ارزیابی تصاویر، کارآموزی در عرصه بیمارستانی.منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
پزشکی
دیباچه: در حال حاضر، نظام آموزش پزشکی عمومی، شامل 4 دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است .دوره علوم پایه دوره علوم پایه پزشکی 5 ترم تحصیلی است که با اتمام آن، دانشجویان مجاز به ورود به دوره بعدی(فیزیوپاتولوژی) هستند و پیش از ورود به دوره بعدی، امتحان جامع علوم پایه پزشکی از تمام دانشجویان به طور سراسری و همزمان، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تمام دانشگاههای علوم پزشکی به عمل میآید و قبولشدگان،مجاز به ورود به دوره فیزیوپاتولوژی خواهند بود. این امتحان، در بردارندهی مباحث تدریس شده در دوره علوم پایه است. درسهای این رشته در طول تحصیل
دروس علوم پایه:
بیوشیمی، بافتشناسی،، تشریح (نظری- عملی)، تشریح (آناتومی) (نظری ـ عملی)، فیزیولوژی(نظری ـ عملی)، ایمونولوژی(نظری)،اپیدمیولوژی، روانشناسی، جنینشناسی، تغذیه، ژنتیک، زبان تخصصی، آسیبشناسی عمومی، انگلشناسی، میکروبشناسی دوره فیزیوپاتولوژی این دوره شامل 31 واحد درسی است که دو ترم تحصیلی طول خواهد کشید. در پایان این دوره معدل دانشجو از دروس فیزیوپاتولوژی، باید دستکم 12 باشد، در غیر این صورت دانشجو باید درسهایی را که در آنها نمره کمتر از 12 آورده است، مجدداً بخواند. حداکثر مدت مجاز،در مراحل اول و دوم (علوم پایه و فیزیوپاتولوژی) 5 سال است. در پایان این دو دوره دانشجویانی که همهی واحدها را با موفقیت بگذرانند، به دورهی کارآموزی بالینی راه مییابند. باید توجه داشت که ملاک قبولی در امتحانات این مرحله، کسب حداقل نمره 12 از 20 است؛ در حالی که در دروس پایه، ملاک کسب نمره 10 از 20 میباشد.
دروس فیزیوپاتولوژی :
آسیبشناسی اختصاصی، فارماکولوژی، سیمیولوژی، دورههای فیزیوپاتولوژی ارگانها .دوره کارآموزی بالینی دانشجویان پزشکی در این مرحله قادر هستند تا آموختههای خود را از دروس مختلف با یافتههای بالینی از بیماران بستری در بیمارستانها تطبیق داده و با بهرهگیری مناسب از روشهای تشخیص آزمایشگاهی، بیماری را تشخیص دهند و اقدامات مناسب درمانی را برای بیمار انجام دهند. این دوره شامل 97 واحد درسی است که در چهار بخش اصلی ارائه میگردد و عمدتاً مسائل رایج در پزشکی عمومی را شامل میشود که عبارتند از داخلی، جراحی، زنان و کودکان. در سایر بخشها که بخشهای فرعی محسوب میشوند نیز بیماریهای شایع در آنها آموزش داده میشود. با توجه به این مطلب، چهار رشته اصلی جراحی، داخلی، زنان و کودکان زمان بیشتری را به خود اختصاص میدهند. در دوره کارآموزی، دانشجویان باید روش برخورد با بیمار، تهیه شرح حال بیمار و نحوه تشخیص و درمان را فرا بگیرند تا در دوره بعدی - کارورزی- که خود تصمیم گیرنده خواهند بود، بتوانند به کمک بیماران بشتابند و تصمیمات لازم را اتّخاذ نمایند. در دوره کارآموزی نمره قبولی در دروس عملی و نظری 12 است و معدّل کلّ دوره کارآموزی باید بالای 14 باشد و چنانچه کمتر از 14 باشد، باید واحدهای با نمره کمتر از 14 تکرار شود تا معدل کل به 14 برسد. در پایان این دوره، دانشجویان قبل از ورود به دوره کارورزی در امتحانی به نام امتحان جامع کارورزی شرکت مینمایند و پس از قبولی به دوره کارورزی وارد میشوند. چنانچه دانشجویی در امتحان مربوط قبول نگردد، حداکثر 4 مرتبه میتواند در این امتحان شرکت نماید.
دروس کارآموزی بالینی :
بیماریهای اعصاب، بیماریهای عفونی، کارآموزی داخلی، بیماریهای جراحی، بیماریهای ارتوپدی، بیماریهای عفونی، کارآموزی جراحی، تاریخ و اخلاق پزشکی، بیماریهای کودکان، پزشکی قانونی و مسمومیتها، فارماکولوژی بالینی، کارآموزی چشم، کارآموزی پوست، کارآموزی بهداشت، کارآموزی بخش کودکان، بهداشت، کارآموزی گوش و حلق و بینی، کارآموزی ارتوپدی. بیماریهای زنان و زایمان، کارآموزی رادیولوژی، بیماریهای روانی، کارآموزی روانپزشکی.دوره کارورزی بالینی این دوره آخرین مرحله آموزش پزشکی است و آن را دوره انترنی نیز میگویند. این دوره 64 واحد درسی است و 18 ماه به طول میانجامد. در دوره کارورزی،دانشجویان مسؤولیت معاینهی بیماران و تشخیص و اقدامات درمانی را در بیمارستان بر عهده خواهند داشت و آموختههای خود را در دورههای قبل به طور عملی انجام خواهند داد تا آماده پذیرش شغل پزشکی در جامعه شوند و بتوانند به طور مستقل به درمان بیماران بپردازند. در پایان این دوره و قبل از فراغت از تحصیل، کارورزان باید درس پایاننامه را که 6 واحد درسی است، آغاز کنند.
دروس کارورزی بالینی:
کارورزی بخش جراحی، کارورزی بخش چشم، کارورزی بخش سوانح و سوختگی، کارورزی بخش ارتوپدی، کارورزی بخش ارولوژی، کارورزی بخش اطفال، کارورزی بخش بهداشت، کارورزی بخش گوش و حلق و بینی، کارورزی بخش داخلی، کارورزی بخش زنان و زایمان، کارورزی بخش اورژانس، کارورزی بخش نفرولوژی، کارورزی بخش پوست، کارورزی بخش روانپزشکی .
تواناییهای لازم :
تصور بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه به خصوص داوطلبان علاقهمند به رشته پزشکی این است که دانشگاه مثل یک قیف برعکس است که ورود به آن مشکل و خروج از آن بسیار ساده است. در حالی که به گفته دانشجویان این رشته، یک دانشجوی پزشکی باید آمادگی مطالعه، تحقیق و پژوهش را در حد بسیار گسترده و فراگیر داشته باشد؛ یعنی اگر دانشجو بسیار کوشا و علاقهمند نباشد و تنها برای عنوان "دکتری" وارد این رشته شده باشد، حتی نمیتواند مدرک دکترای عمومی خود را به دست بیاورد. زیرا دوره پزشکی عمومی نسبت به رشتههای دیگر، طولانیتر است و در طی این مدت دانشجو باید درسهای متعدد، متنوع، حجیم و نسبتاً پیچیده و دشواری را مطالعه کند.
موقعیت شغلی در ایران :
امروزه از گوشه و کنار میشنویم که برای فارغالتحصیلان پزشکی بازار کار مناسبی وجود ندارد. در حالی که هنوز در بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق محروم با کمبود پزشک مواجه هستیم. از سوی دیگر فارغالتحصیل پزشکی حتماً نباید در مطب بنشیند و نسخه بنویسد، بلکه در زمینه پزشکی شغلهای مختلفی هست که میتوان انجام داد. برای مثال زمینههای تحقیقی بسیاری در این رشته وجود دارد. امّا متأسفانه تعداد فارغالتحصیلانی که مایلند در این زمینه کار کنند، بسیار انگشتشمار است
.منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش